Monday, March 5, 2012

~~Oat lagiiii..Jangan Boring! :) ~~

~~Bawang tue hiasan bidan terjun, sebab tema bawang kan..ki ki ki~~

He he he!! Assalamualaikum, Oke kali neyh aku nak share 1 lagi recipe yang boleh dikira sedap jugak la untuk tekak aku.. :) harini aku bawak bekal lempeng oat berbawang dan taucu ayam. Hari-hari oat kan, he he he, bukan ape, oat neyh tinggi serat jadi buatkan perut lambat lapar, aku bawak bekal 3 keping lempeng harini, stok sampai tengahari laa, biasanya cemitu lah. :D :D

Nah recipe, kalau nak try boleh la yea. :)

untuk lempeng oat seperti biasa aku akan buat lempeng biasa cuma tambah bawang je, pastikan bawang tue cincang halus-halus dulu yea, tapi kalau nak guna bawang kisar pun xkisah, tertakluk kepada tekak masing-masing. :)

Taucu ayam berfucuk.

1 keping fucuk goreng (biasanya ada jual kat kedai steamboat)
3 keping isi dada ayam*
1 sudu kecik taucu*
1 biji bawang besar*
3 ulas cili api (kalau nak pedas boleh tambah)*
Sedikit kicap manis
Minyak jagung untuk menumis (optional)
Sedikit garam (optional)


Cara-caranya : Hiriskan halus-halus fucuk goreng tue kemudian ketepikan. Kisar semua bahan yang bertanda * kemudian panaskan kuali, masukkan kesemua bahan tadi dan tumis sehingga naik bau, masukkan sedikit air dan perlahankan api..kalau boleh biarkan bahan-bahan neyh tadi masak dengan api perlahan supaya semua bahan dapat masak dengan sempurna. Masukkan fucuk goreng tadi dan biarkan. Bila dah hampir kering, masukkan sedikit kicap manis supaya ada warna sikit pada masakan. :) siapppp dan sedia untuk dinikmati. Aku xmasukkan garam sebab taucu dah sedia masin. Aku guna minyak jagung untuk kurangkan kolestrol, xpayah guna minyak yang banyak sebab aku masukkan air, bukan yang macam versi sambal nasi lemak tue. :))) selamat mencuba.

No comments: