Friday, March 2, 2012

~~Menu Diet Yang Dimakan Dan Menjadi Amalan.~~




Sekarang aku masak seniri je, sebab aku nak kurangkan serba- serbi kekurangan pengambilan kolestrol, minyak, lemak, karbohidrat dan lain-lain makanan yang boleh menyebabkan kegemukan. Wahhh!! insaf rasanya kan..ki ki ki, tapi bila makan benda sedap mesti xingat dunia..oke harini nak share cara-cara untuk buat lempeng oat. Hanya guna oat 100% yea, owh sebelum tue, aku nak cite, sebelum neyh aku bukanlah seorang penggemar oat sejati sebab aku jadi cepat loya kalau makan oat. M.cik aku pun cakap oat tue sedap, aku akan tentang habis-habis, aku cakap oat tue meloyakan. Tapi bila dah setat diet neyh buat aku fikir panjang untuk pelbagaikan oat neyh, xkan oat neyh sesuai untuk isi dalam susu je kot..kan ada oat yang masak tue, so ada baiknya aku buat oat neyh ala-ala roti tue..kalau makan tortilla hari-hari pun boleh muak jugak kan..he he he..jadi ada baiknya aku pelbagaikan hidangan demi kesejahteraan perut aku. Oke neyh recipenya.

Lempeng Oat.

1 cawan oat ( kisar guna blender kering sampai jadi tepung)
Air Panas ( sukatan aku agak-agak je untuk diuli jadi doh)
Sedikit garam.

Caranya : lepas dah kisar oat tue sampai jadi serbuk macam tepung, masukkan dalam mangkuk dan masukkan garam sikit, pastu isi air panas dan kacau guna sudu dulu sebab air panas..pastu bila dah agak oat tue dah boleh jadi doh, korang uli-uli la dulu sebelum nak leperkan yea..oke selamat mencuba. Lepas dah leperkan guna kayu penggiling tue, panaskan kuali non stick dan masak macam korang masak roti canai segera tue. ha ha ha!! aku xpandai nak bagi tau cemana. Xpayah guna minyak yea masa masak lempeng neyh..biarkan dia garing. Hidangan neyh sesuai dimakan dengan butter jugak. Sedap oke. Yang dalam gambar neyh, aku guna inti seafood yang aku buat masa makan dengan tortilla tue.


~~Sedia untuk dibawa bekal ke ofis. walaupun kurang dari segi rupa, tapi rasa dia mengancam :) ~~

No comments: