Wednesday, June 2, 2010

~~Shopping Lunch Hour~~

~~neyh la camera baru aku tue~~

Beberapa ari neyh aku dah gi survey camera. Camera digital yang lama aku punya tue da rosak, tapi bole guna lagi cuma keadaannya agak leceh sikit kalau nak bawak gi jenjalan, sebabnya lense zoomnya xmasuk ke dalam sarang. (sedap je aku bagi nama. haha!) Bila terjadi keadaan cemini membuatkan aku susah untuk mengisi camera dalam beg, nanti jadi muncit semacam je. Dah berusaha aku mencari tempat untuk dibaiki tapi jawapannya xmemberansangkan. Kos repair sama dengan beli yang baru. Jadi amik keputusan untuk beli camera yang lain. Kalau ikutkan yang idaman hati, aku memang nak beli camera DSLR yang macam photographer pro pakai tue, :D tapi mak aku xbagi pulak, lebih kurang cemini la dialognya :

aku : mak, alin rasa nak beli camera yang besar-besar tue, yang biasa orang amik gambar masa kawen, macam photographer pakai tue, bole x?

mak : awak nak buat ape? kamera lama tue dah ade, dulu sibuk sangat nak beli yang canggih, yang xpayah guna kodak!

aku : hehe, yang tue memang laa..pastu yang tue dia punya lense da xley masuk sarung, kaku kat lua je, banyak makan bateri, pastu bateri kalau charge lama-lama pun cepat abis. alin dah tanya kat kedai kalau repair kena bape, pastu orang tue cakap rm350++, baik alin beli camera baru..

mak : harganya bape?

aku : dalam rm1500++, mungkin bole cecah rm2000.00 kot. (sambil sengih)

mak : xpayah nak membazir, baik simpan aje duit tue untuk buat gi umrah. Kalau rase susah sangat pegang duwet tue, masukkan aje dalam akaun mak..(wahahaha, ayat akhir tue mmg buat aku ketawa beso)


Perbualan aku dengan kakak aku pulak :

kakak : alin ko nak beli camera DSLR tue ke?

aku : aah, npe? ko xpe la dah ada. aku teringin laaa. yang ko punya nanti mesti xley share sebab tue pun bukan hak milik ko sepenuhnya, tue abang ko punya. (bakal abg ipar aku)

kakak : aku rasa baik ko xyah beli sebab ko pun bukan selalu guna camera pun. ko dah la ganas nanti cepat rosak, lagipun aku kan dah ada, kalau ko rasa nak pakai aku bagi la pinjam.

aku : alaa, ko bukan dok kat sini, aku mana bole pinjam sokmo. nanti kalau aku nak guna gi kenduri member-member aku kan susah, xde camera. camera lama tue aku dah xmo. susah, bateri cepat kong! dah charge lama pun bengong lagik.

kakak : aku rasa baik xyah, sayang je duwet, kalau ko nak beli camera pun, beli je la yang digital biasa tue, bole isi dalam handbag je, kalau yang ni, ko kena bawak beg gedabak beso.

aku : hmmm..abis tue ko rasa elok yang biasa je la eh? aah kan, aku memang la ganas siket. xpe la, mak pun xbagi beli, aku pinjam yang ko punya la nanti eh. aku rasa beli yang biasa je la kan.

kakak : aah, yang biasa pun dah okey, ko beli la yang zoomnya banyak siket dari camera lama ko tue. duwet lebey tue nanti bole bagi aku pinjam untuk kawen neyh (haaa..ayat nie pun buat aku ketawa beso) :))


**jadi, kesimpulannya aku xdigalakkan membeli**

Oleh itu, dengan rasminya, masa rehat tengahari tadi aku gi East Coast Mall, mencari camera yang diinginkan tue. Harga pun okela sebab aku dah gi survey-survey dulu, jadi masa untuk deal pembelian ajela. Xpe la xdapat idaman hati pun. Kena la dengar cakap orang tua, barokah siket, hehe :)


~~ni camera baru dan lama, atas yang baru, lama kat bawah~~


~~lunch tengahari tadi, sempat makan popia sedap neyh je. :D ~~



2 comments:

IxoR@ said...

wow...

popia tu selalunya sy makan kt Alamanda, Putrajaya....

sedap.. makan tu je dah kenyang tau.

p/s: student taman selayang tahun berapa ya?

:D

alinaleen said...

hai ixora,
sy kat kuantan.
kedai popia tue pn baru bukak. :)
mmg kenyang, pic 2 stok smpai malam.

p/s : lahir tahun 1986. msk dajah 1 tahun 1993.
awk tahun bpe?