Friday, May 28, 2010

~~Picnic Kat Cherating~~

Cuti ari Wesak arini, jadi kesempatan neyh diambil bagi memenuhi waktu riadah kami..hehe,Bes woo..Agenda arini ialah berkelah bersama rakan-rakan opis excluding BOS. Bos mana bole ikut geng-geng kepala masuk air, walaupun aku adalah anak saudara bos, segan weyh nak hua hua lelebih. Nanti aku terpaksa berlakon hipokrit depan dia walaupon dia tau perangai aku kat rumah macam mana. :)


Program telah disetup petang semalam. Kami-kami neyh bercadang nak gi berkelah kat Pantai Cherating. Aku janji dengan mereka akan buat dadih. (suka buat benda-benda senang je sebenarnya!) pastu k.su bawak ayam mentah yang dah diperap untuk bakar masa kat sana nanti, dan senior opis selaku ibu di opis aku akan buat nasi kerabu. (atas request aku sebenarnya, tq k.nab)


Pagi tadi k.su amik aku kat rumah. Berkongsi kenderaan adalah lebih baik..cewahhh!! sebenarnya aku xtau jalan, biasa la selalu terperap kat rumah, pastu kalau bagi tau mak mesti dia xbagi aku drive jauh-jauh, sebab tue aku xpernah sampai kesana. Aku dan k.su sampai ke lokasi pukul 11am, pagi tue, sebab semangat nak mandi, tapi tetap terasa awal sangat sampainya, jadi gi jenjalan dulu kat santuary penyu.

~~model tunjuk papan kenyataan~~

Bila sampai je kat sana aku tengok tutup rupanya, adehh~ melepas nak tengok anak-anak penyu bersama ibunya, mungkin sebab cuti am kot. Jadi aku jenjalan je kawasan sekitar yang mana kawasan dia terbuka untuk orang awam masuk. Nasib baik kawasan tempat penetasan telur penyu boleh masuk, cuma pintu masuk ke tempat tue je yang berkunci, dapat tengok dari luar pagar pun kira orite la tue kan. hehe :D

~~tangkap gambar dari luar pagar jew.. :( (pusat penetasan)~~

~~sangkar dawai~~

Dah puas jenjalan kat kawasan sekitar santuari penyu neyh , kami bertolak balik ke kawasan picnic la semula. Tapak berteduh belum cari lagi. Barang-barang pun penuh bonet lagi. :)
Bila dah sampai di lokasi, aku turunkan barang-barang untuk buat BBQ, baru aku tau, senang je rupanya nak hidupkan arang bila kita ada kat tepi pantai, sebabnya xyah kipas beria-ria sangat. cukup dengan angin pantai je yang bertiup..haha! terselit rasa bangga sebab arang berjaya dihidupkan. Walaupun pengalaman buat BBQ dah banyak kali, tapi kalau time hidupkan arang aku memang agak culas siket. malas nak mengipas~~:D jadi kerja-kerja macam tue biarkan orang lelaki je yang buat.

~~model sedang buat-buat rajin membakar ayam~~

Kakak senior datang agak lewat, kebetulan arang dah hidup, aku dengan k.su jadi gatal tangan nak membakar. Maka dengan itu terhasilah sosej rentung..hihi, tapi tetap boleh makan noo~~ :)

~~Rentung xbermakna xsedap..haha~~

Dah selesai semua agenda, mandi-mandi, makan-makan, ketawa-ketawa riang, dalam pukul 5.30pm kita orang bertolak balik, tapi bukan balik ke kuantan, stereng kereta dipusing menghala ke kemaman..na na na na na tganu kita!! haha~~alang-alang dah berjalan sebenarnya, bukan senang nak kumpul cemini selalu. Tujuan kesana pulak sebab nak beli keropok lekor, alaa kan kemaman a.k.a terengganu femes dengan keropok, bukan la jauh sangat pun jarak antara Cherating dengan Kemaman, amik masa dalam 10min perjalanan je kalau naik kereta dengan jarak kelajuan sederhana..ecececehh~~ (tue pun jarak antara tempat picnic kita orang tadi laa.. :) )

Sampai kat Kemaman, bukan terus gi beli keropok, gi jalan-jalan tengok bandar dulu, pusing-pusing perabis minyak kete..pusing-pusing pantai sekitar Kemaman :)) pastu jumpa pulak orang main wau dan layang-layang, tengok pulak mereka main..ngheee :D

~~lepas aku snap pic neyh, wau hitam tue terus jatuh menjunam..sebabnya aku pun xtau, Tulah agaknya, haha~~


~~kapal besar berlabuh~~

Bila dah puas semuanya baru bertolak balik ke kuantan semula, kali neyh betul-betul singgah beli keropok lekor. Buah tangan dari Kemaman. :))


~~kusyuk aku tengok m.cik neyh menggentel keropok~~


~~ohh baru perasan, adres dia jalan kemaman tapi kuantan, adesss!! tetap beli kat kuantan la jugak cemitu, hahaha!! (sempadan laa)~~

No comments: