Monday, June 20, 2011

~~Bako Aje~~

~~ dalam proses memBAKO.. :)) ~~


Teeeeeeeth..semalam mak aku buat lauk nenas campur ikan masin..aku xboleh makan..wuwuwuwu~pastu aku menggodek rak, tetiba teringin nak makan makaroni, bahan-bahan semua dah ada, tapi yang xbesnya kena taruk telur..aku pantang makan telur lagi sekarang, mak aku belum bagi lampu hijau lagi, tapi semalam mood nak makan makaroni bakar menggebu sangat, jadi balun ajelah. Aku siapkan bahan-bahan, xboleh makan banyak, sikit pun jadi la kan, jadi buat jugak..he he he!!

Aku dapat resepi dari MR.Google~ jom cekidaut resepinya (masih derhaka dengan resepi..heee)

3biji bawang besar ( aku pakai yang sedang-sedang je, aku isi lebih sbb suka bawang banyak)
3 ulas bawang putih
daging hancur (aku guna ayam)
1tin susu cair
mozarella cheese (neyh pun aku taruk banyak)
3sudu rempah kari ( tekak melayu mmg suka spicy2 sikit.)
sos cili & tomato
1cawan air
300gram makaroni ( rebus sampai empuk)
rempah oregano sikit.

Semua bahan-bahan neyh ditumis dulu, pastu baru masukkan dalam loyang untuk dibakar, tabur cheese banyak siket, panaskan oven 180deg bakar selama 45minit. :)

~~sebelum masuk oven, patut pakai cheese parut, tp aku pakai slice..ha ha ha~~

Ayah aku cakap muak, tapi aku rasa oke aje, sebab aku makan sikit je, lepaskan mengidam..hi hi hi..dia cakap aku taruk banyak sangat cheese, mungkin kot, tapi adik-adik aku cakap oke je, kalau guna daging lagi sedap.

No comments: