Wednesday, February 29, 2012

~~BergymBa-Gymba, Baca Bebetul!~~


Selama neyh selalu dengar aku nak diet je kan..memanjang kalau entry berkaitan makanan atau pape mesti terselit perkataan nak diet..wo ho ho!! sampai bila harus aku diet neyh??..sepanjang tahun azam yang sama tetap xmenunjukkan kesan keberkesanan hasil diet aku kan. Heeee..jadi kesimpulannya????? aku try gi gym pulak. Opppss sebelum tue, aku nak kenalkan, aku gi gym yang khusus untuk wanita sahaja. ingat tue, WANITA oke. he he he!!

~~Pic sebelum diet, tunggu la kesannya lagi sebulan yea, insyaAllah~~

Sebab apa tetiba terminat pulak nak gi gym neyh?? sebabnya aku dah penat menahan lapar, tapi tetap jugak xmenunjukkan hasil yang memberansangkan. Seriyes aku penat menahan perasaan lapar, dan menahan godaan..dulu dah pernah kurus tapi xboleh nak dikekalkan, tapi apa yang aku dapat lepas g gym neyh, kuncinya adalah menahan nafsu makan dan rajin bersenam..dan mental kena kental. Kental oke, sini aku nak huraikan apesal korang kena kentalkan semangat korang macam getah tue..eh getah tue kental ke kenyal yea?? ha ha ha!! ahhh pedulik laa, janji persamaan tue ada.


Pernah dengar x perkataan neyh?? "you are stronger than u you think" perkataan neyh pun dah tunjuk pasal mental..jangan cepat mengalah dalam apa jua benda yang kita yakin xmungkin kita boleh buat..sebenarnya kita mampu buat benda tue. Dalam proses menguruskan badan jugak kena ada pemikiran cemini, xde sebab yang boleh halang kita nak turunkan berat badan, tengok cite biggest loser pun dah tau kan..memang menangis gila babas xlarat nak buat senaman tue tapi akhirnya kita berjaya..tengokkk!! aku suka tengok cerita tue tapi kekadang jadi luar batasan jugak bila semangat down..pernah kan rasa cemini.. he he he!! tapi kali neyh memang aku janji dengan diri sendiri nak turunkan berat jugak sebab aku sayang dengan badan aku, kalau dari dalam kandungan kita dijaga dengan sempurna oleh mak kita, makan makanan yang berkhasiat supaya kita sihat, kenapa perlu kita pulak memusnahkan dangan senang??? fikirkanlah. :D :D


Oke dah banyak membebel, tekak pun dah kering (macam ala aku neyh bercakap kan) =P
sini aku nak share recipe yang aku makan untuk hari pertama permulaan mendiet aku. :) recipe inti tortilla je la yea sebab aku beli tortilla yang dah siap kat giant. cuma buat inti je. he he he masak sendiri boleh kurangkan pengambilan garam dan minyak dalam masakan tue kan..betul x?? jangan malas oke. Nak kurus kena rajin. :)



Inti Seafood tortilla.

1 biji bawang besar (dicincang)
2 ulas bawang putih
3-4 ekor udang
isi ayam (aku letak nugget ayam)
lada hitam sikit (kalau nak pedas boleh lebihkan)
2-3 ketul tauhu kering (potong halus/hancurkn)
1 tiub tauhu telur (optional)
2-3 keping daun salad
garam secukup rasa.


*semua bahan-bahan neyh kecuali daun salad, cincang halus dan goreng sampai kering. Gunakan minyak sikit je, pastu letak air dan perlahankan api.* recipe sangat simple tapi sedap dan sihat. :) nak diet cubalah. :) aku xguna serbuk perasa sebab dalam nugget dah sedia ada serbuk tersebut..makan bebanyak nanti botak kepala woo.. :P


*****************************

neyh aku jumpa dalam fb (susu sejat) . just for sharing. :)



Hi SS! I think you will like my contribution. I share from a friend, it was originally written in Chinese, so I am translating here for you.

This is a full body scan from a lady weighing 114kg, while the other lady weights 55kg. If this is not a motivation for weight loss, I don't know how else to convince you!

This is about health, longivity and the danger of obesity!!
...
Look at the size of the intestines and stomach area; Look at how the leg joins are pressured together; See how large the heart became; Most importantly, look at the size of the fat covering the brain area!

This is about your health from inside to outside, and not about clothing size!!
If you are still being ignorant and not watching your diet, you will let your friends and family members worry for you!

No comments: