Tuesday, April 3, 2012

~~Akibat Degil, Akhirnya Memerut~~



Assalamualaikum..fuhhhhhhhh (tiup habuk! ha ha)

Semalam aku merajinkan diri lagi..tekak neyh terasa nak sangat makan ikan bilis goreng kering dengan taucu masin. yimmieeee. Kalau dapat makan dengan nasi panas lagi lah sedapnya tapi apakan daya, sekarang neyh aku tengah mendiet jadi menu nasi memang amat-amat xdigalakkan pengambilannya. Jadi aku makan dengan roti ajelah, tapi nak dijadikan kebetulannya, masa aku gi beli barang-barang neyh semalam, roti wholemeal gardenia dah abis, amik roti biasa je lah..janji kenyang. he he he!!


Semalam masa tengah sediakan bahan-bahan masakan neyh, aku terlebih masukkan cili api, dekat 25tangkai kot..wohooo~dah macam orang nogori je, housemate aku dah peringatkan tapi degil jugak, nak jugak masukkan banyak-banyak sebab lauk neyh, kalau lagi berapi lagi sedap..dan akhirnya aku terima padahnya..pagi-pagi kat opis neyh, toilet memang aku tempah awal-awal. Sekarang neyh pun duduk menahan lagi sampai hujung kaki pun sejuk-sejuk. Kalau mak aku tau neyh sure kena marah, xde membebel dah sebab aku pernah kena operate sebab apendiks. Takut la pulak bila fikir penyakit, kalau fikir sedap semua neyh pun dah xingat kan.. ha ha ha!!


Nak recipe x?? Amik neyh kalau agak-agak terliur. Tapi aku buat simple je. Selamat mencuba. :)

  • Ikan Bilis Halus **
  • Kacang Tanah **
  • Bawang Besar ##
  • Bawang Putih ##
  • Cili Padi ##
  • Taucu Masin
  • Minyak Jagung
  • Sedikit Kicap Manis
  • Sedikit Gula Pasir

~~ oh sebelum tue, sorry aku masak banyak semalam, jadi kalau korang nak nak buat, pandai-pandai la agak, aku buat dalam kuantiti banyak untuk stok dalam es box, kank kalau aku bagi kuantiti recipe yang aku masak semalam, korang yang pengsan, tp macam la banyak sangat sampai boleh buat kenduri je kan??? ki ki ki ^__^V

Cara-caranya : Panaskan kuali dengan minyak jagung (optional - guna minyak biasa pun boleh) dan goreng bahan-bahan yang bertanda ** sampai garing, angkat dan ketepikan dulu. Bahan-bahan yang bertanda ## tue di blenderkann sampai hancur. Bila dah hancur, tumiskan bahan yang diblender sampai naik bau dan garing kemudian masukkan sedikit kicap manis, gula dan taucu, tapi taucu jangan letak banyak sebab nanti masin..biasanya kalau aku masak sikit, aku masukkan 1sudu besar je..garam xpayah letak dah, tapi bagi mereka yang kuat tahan masin, masukkan la garam sikit. Bila bahan tumisan dah agak kering dan garing, masukkan bilis dan kacang tanah tue tadi, kacau-kacau sikit bagi sebati dan dah boleh angkat serta hidangkan dengan nasi panas, pasti terangkat. Mak mertua lalu pun xperasan. ha ha!!



No comments: