Wednesday, April 4, 2012

~~Buat PuFFFF, tapi daddy xdE! haha~~

~~siap piping, bersedia nak masuk dalam oven~~

1st time nak buat..semalam dah cari bahan-bahan, kali neyh yang kurang manis punya version..budak umah aku yang mula-mula buat, biasanya aku beli je puff neyh, tapi tau je la kann benda yang beli neyh kekadang sedap, kekadang xsedap langsung..aku tau budak umah aku reti buat puff neyh pun bila ofis dia ada nak buat majlis penyerahan projek, dia kena buat kuih, jadi dia buat kuih neyh..pastu dia buat pun sedappppp, jadi aku request dia buat lagi sebab aku nak makan puas-puas. :P


~~Dalam oven neyh, nampak x buih-buih tue??~~


~~Dah siap, panas lagi neyh!!~~

~~masa neyh dah masukkan kastard, inti la kiranya neyh :) ~~

Jadi dengan harapan yang tinggi menggunung aku sediakan bahan-bahan untuk siapkan puff neyh dengan harapan dia boleh buat..jadi dia buatkan..yeayyyy. :) nasib baik semua peralatan nak buat bancuhan adunan lengkap, jadi mudah la nak sediakan..heeeee. Oke lah, jom layan gambar, recipe pun ada kat dalam gambar neyh, nanti aku terangkan cara-cara nak buat oke. layannnn~

~~neyh la recipenya~~

Cara buat puff : mula-mula masukkan planta dan air, letak atas dapur dan masak sampai air dengan planta tue mendidih, bila dah mendidih, tutup api dan masukkan tepung, kacau laju-laju yea untuk elakkan tepung tue berketul. Bila bahan neyh dah dikacau sebati, tuang bancuhan dalam mangkuk mixer untuk memudahkan proses menggaul dengan telur. Telur tue masukkan sebiji-sebiji atau sekaligus pun xpe. Pukul adunan sampai kembang. Bila adunan dah sebati dan kembang, masukkan dalam piping bag dan picit adunan dalam loyang pembakar. Boleh bakar dengan suhu 170deg sekama 20minit, tapi kalau oven korang jenis cepat panas, korang tengok je permukaan puff tue keperang-perangan pun dah boleh angkat.

Cara buat kastard : masukkan susu cair/segar, dan gula dalam periuk dan masak sehingga gula tue larut dalam susu, kemudian masukkan tepung kastard, gaul sampai pekat, bila adunan dah pekat boleh tutup api dan ketepikan, kalau puff dah siap boleh la dibelah permukaan puff untuk masukkan krim kastard neyh dalam perut puff tersebut, dan sedia untuk dihidangkan. yimmieeee!



~~makan puff sambil minum soya homemade, memang osem!! ~~

No comments: